Zo, nu eerst een Bavaria….

Zo, nu eerst een Bavaria….

“Alles, behalve een Bavaria”, was iedere keer het antwoord dat wij gaven als iemand ons vroeg wat voor boot we zochten. Meer uit onwetendheid dan kennis. Want wat weet je nu eigenlijk van boten als je er nog nooit eentje zelf hebt gehad? Je gaat af op verhalen en meningen van anderen.

Het merk Bavaria staat in dit geval voor boten die in serie zijn gebouwd. Ook wel oneerbiedig productieboten genoemd. Daarin is Bavaria zeker niet het enige merk, maar wel een van de grootste. Het veelgenoemde nadeel hiervan zou zijn dat er wordt bespaard op kosten om zo veel mogelijk te verdienen. Hierdoor zou het materiaal van slechtere kwaliteit zijn. Tja, als boten-bouw-landje vinden wij het nu eenmaal een fijn idee als we horen dat de boot gebouwd is door een bejaarde man met zaag en hamer. Niet door machines en efficiënte productieprocessen. En die man heeft het ambacht natuurlijk geleerd van zijn vader, die weer van zijn vader, enzovoort.

De wildste verhalen gingen de rondte met als klap op de vuurpijl: de kiel. Als je een Bavaria koopt valt deze er namelijk onderuit. Toegegeven, het zou best onhandig zijn als de kiel er midden op zee onderuit valt. Het is namelijk het enige wat de boot rechtop houdt. Maar gebeurt dat echt zo snel dan?

Het is wel eens gebeurd. Bij een Bavaria. Maar het is ook wel eens gebeurd bij een ander merk. En aangezien er zo ontzettend veel boten van dit merk rondvaren, is de kans ook groter dat je er wel eens iets van hoort. Als je een auto met pech ziet staan, is de kans ook groter dat dit een Opel Astra, of VW Golf, is dan een Aston Martin. Niet omdat de kwaliteit slecht is, maar simpelweg omdat er zo ontzettend veel rondrijden.

Afijn, terug naar onze zoektocht. Steevast vinkten wij de optie Bavaria (en andere merken) uit als we online zochten naar boten. We bekeken een Breehorn, Koopman, Hallberg Rassy, one-off en andere boten. Iedere keer kwamen we weer tot dezelfde conclusie. De vaareigenschappen en zeewaardigheid zijn geweldig, maar te weinig ruimte, niet genoeg hutten, geen stahoogte binnen, enzovoort. We gaan dan weliswaar veel zeilen. We zullen de meeste tijd voor anker liggen. Veiligheid staat altijd voorop, maar je wilt ook gewoon een comfortabel huis.

Op een onbewuste zaterdag liepen we weer over de steiger om de volgende boot te bezichtigen. Een one-off (custom build) schip. Robuust en gemaakt voor de wereldzeeën. Je schuift ‘m zo het ijs van Antartica op en er gaat niets kapot. Behalve je rug dan, want binnen was er geen stahoogte in de kombuis. Dan sta je dus twee jaar lang voorovergebogen te koken en af te wassen. Iedereen die wel eens een keuken thuis gehad heeft met een te laag keukenblad weet hoe fijn het is als je geen last hebt van je rug. Deze werd het niet dus. Zoals gewoonlijk deden we dan nog maar even een rondje over de verkoopsteiger bij de makelaar.

En daar lag ze…..de Panta Rhei. Een 39-voet zeiljacht dat voldeed aan al onze wensen m.b.t. de indeling, ruimte, stahoogte, etc. Maar dat niet alleen. Het was ook nog eens een boot die stevig gebouwd was en wel tegen een stootje kan. Voor het eerst in onze zoektocht zagen wij een boot die zowel voldeed aan onze wensen qua veiligheid, en ook nog eens het comfort heeft wat wij zochten. Interessant! De makelaar liep over de steiger en vertelde ons dat we wel even aan boord van deze Bavaria 390 Caribic konden kij……”Sorry?”. “Zei u Bavaria?”. Hij zei het echt.

En daar stonden we dan aan boord van wat later onze boot zou worden. Als een kind zo blij! Het is lastig om te beschrijven hoe het is om na een jaar zoeken aan boord te staan van je eigen wensenlijstje. Alles klopte. Ik denk dat het ‘t beste te vergelijken is met het vinden van een huis. Naarmate de zoektocht langer duurt kan het soms voelen dat je nooit het juiste huis zal vinden. Totdat je ineens tijdens een bezichtiging binnen staat. Dan wil je nog maar één ding: de volgende dag verhuizen!

We hebben nog regelmatig dat we aankomen bij onze boot en elkaar er even aan herinneren hoe mooi ze is. Maar vooral ook hoe het onze boot is. Ons, niet zozeer als in bezit, maar vooral omdat ze bij ons past. Natuurlijk is er altijd beter, groter en luxer. Maar dit is onze boot! De boot waarmee wij onze avonturen gaan beleven.